Здоровье и красота
733

Seleniu


      Seleniul este unul dintre cei mai puternici  antioxidanți, cu rol semnificativ în menținerea imunității și în prevenirea afecțiunilor cauzate de acțiunea radicalilor liberi: boli cardiovasculare, accidente vasculare cerebrale, artrite cronice, boli neurodegenerative (Parkinson, Alzheimer), cancere, îmbătrînire precoce.
      El se ea în cantități reduse, numai așa poate  exercita un efect benefic asupra sănătății. Rolurile seleniului în organism sunt descoperiri de dată recentă și se pare că el exercită un important efect hepatoprotector (formînd, alături de vitamina Eși tiaminoacizi, factorul hepatic 30).
           Funcțiile sale sunt foarte variate: este antioxidantbiologic (previne lezarea și distrugerea celulelor); o serie de date corelează seleniul cu scăderea mortalității prin cancer (avînd un rol protector). Relația seleniului cu bolile cardiovascularenu a fost încă pe deplin clarificată, rezultatele necesitînd încă noi confirmări, se pare însă că ar ameliora cardiomiopatiile, ischemiile, sindroamele anemice.
Unele studii au demonstrat că seleniul stimulează producția de anticorpi proprii organismului consecutiv imunizărilor și că are capacitatea de a reduce din toxicitatea unor metale precum plumbul, cadmiul, mercurul.
Există evidențe clinice cum că seleniul ar stimula fertilitatea, mai ales în cazul bărbaților, deoarece crește rata spermatogenezei și îmbunătățește locomoția spermatozoizilor
             Sursele de seleniu prezente într-un regim mixt sunt reprezentate de vegetale. În plante concentrația de seleniu reflectă de fapt concentrația mineralului în sol. Alte surse ce oferă seleniu sunt:
 

Alimente (100 g) / Seleniu
-         Usturoi — 2 micrograme;
-         Prune uscate — 3 micrograme;
-         Carne de porc slabă -10 micrograme;
-         Ficat — 20 micrograme;
-         Carne de iepure — 15 micrograme;
-         Homar — 130 micrograme;
-         Crevete — 23 micrograme;
-         Midii — 40 micrograme;
-         Stridii — 20 micrograme;
-         Calmar — 60 micrograme.





                 Carnea animalelor ce au consumat furaje cu un procent ridicat de seleniu va fi, la randul ei, mai bogată în acest mineral. Seleniul mai poate proveni și din drojdia de bere, germeni de grîu și cereale fortifiate.
            Ca și în cazul altor oligominerale, coeficientul de utilizare digestivă este foarte variat (30-70%), iar forma organică este mult mai ușor de absorbit și utilizat de către organismal uman. Datorită faptului că organismul este capabil să își adapteze absorbția conform necesitătilor (în prezența unei diete care să îi permită acest lucru), deficitul de seleniu apare destul de rar. Este întîlnit în cazul pacienților alimentați parenteral o lunga perioadă de timp.
Aportul recomandat de seleniu (în micrograme/zi) este:

-         copiii între 1 și 3 ani- 20 micrograme;
-         copiii între  4-6 ani — 30 micrograme;
-         copiii între 6-9 ani — 40 micrograme;
-         copiii între 10-12 ani- 45 micrograme;
-         adolescenții între 13 și 16 ani-50 micrograme;
-         adolescenții între 16-19 ani — 50 micrograme;
-         bărbații adulți —  60 micrograme;
-         femei adulte —  50 micrograme;
-         femei însarcinate în al treilea trimestru de sarcină — 60 micrograme;
-         femeile care alaptează — 60 micrograme;
-         bărbați peste 65 ani —  70 micrograme;
-         femei peste 55 ani- 60 micrograme;
-         persoane peste 75 ani- 80 micrograme.

                Cînd apare carența în seleniu, aceasta face parte din sindromul  Keshan, ce se caracterizează în principal printr-o disfunctionalitate miocardică. Acest sindrom a reprezentat, pînă nu demult, o cauză importantă de mortalitate infantila în China. Acest lucru s-a schimbat în momentul în care manifestările lui au fost corelate cu deficitul de seleniu iar copiii au primit suplimente nutriționale ca parte a tratamentului.
                 Deficitul de seleniu a fost corelat cu încă 2 boli: boala Kashin-Beck (implică afectare articulară și osoasă) și cretinismul mixedematos endemic (caracterizat prin retard mental sever).
                 Capacitatea organismului de a absorbi seleniul este mult scazută cînd se asociaza o patologie digestivă complexă și severă. Excesul de seleniu din organism este ceea ce stă la baza apariției selenozei. Aceasta se manifestă prin fragilitatea fanerelor (căderea părului, friabilitatea și exfolirea unghiilor), greață, iritabilitate, astenie și asociază o moderată simptomatologie neurologică (parestezii). Toxicitatea, desi gravă, se instalează destul de rar.
           Știați că,  seleniul este un element chimic descoperit în 1817 și numit astfel după denumirea greacă a lunii – Selena. Solurile cele mai sărace în seleniu sunt Țările Scandinave, Anglia, Scoția, România, China. Soluri bogate în seleniu sunt cele din America. Pentru a folosi suplimente  nutritive cu seleniu nu vă rămîne decît să consultați medicul, sau să vă documentați asupra temei pentru a lua o decizie corectă în folosul organismului.

0 комментариев

:) :( ;) :o O:-) (muscle) (bee) :-D :-P :-$ (bye) (clap) (crazy) (curtsey) (dance) ]:-> 8-) (drink) (friend) (blum) :`( (hide) (rose) (y) <3 (help) :* (zzz) (music) (no) (party) (popcorn) (preved) (punish) (rofl) (rtfm) (tease) (thanks) :o

Оставить комментарий

Комментировать при помощи:
Только зарегистрированные и авторизованные пользователи могут оставлять комментарии.