Здоровье и красота
511

Cum previi artroza


Artroza este o problemă de sănătate care îngreunează viața a peste jumătate din persoanele trecute de 65 de ani din țările industrializate, reprezentând cea mai frecventă afecțiune a articulațiilor și cauza principală a handicapului la persoanele în vârstă.

       Dincolo de suferințele provocate vârstnicilor, îngrijorător în zilele noastre este că această boală degenerativă a articulațiilor a început să-și facă simțită prezența și la persoane mai tinere: astfel cei care au între 45 și 64 de ani au un risc de 30% de a suferi de artroză, și există numeroase cazuri în care afecțiunea poate debuta și înainte de 30 de ani, potrivit Sante Nature.

     Printre factorii de risc pentru artroză, specialiștii enumeră: excesul de greutate, traumatisme ale articulațiilor, predispoziție genetica, sexul (femeile sunt de două ori mai predispuse la artroză decât bărbații), alinieri defectuoase ale oaselor (picioare in «X» sau in «paranteze»).

     Studii recente au scos la iveală faptul că stilul de viață al omului modern (în special alimentația) poate fi trecut pe lista acestor factori de risc. Iată cum afectează artroza articulațiile.



Artroza nu este cauzată de uzura cartilajului

      Se spune adesea că, în artroză, catalogată ca o boală a bătrâneții, distrugerea cartilajului articular este cauzată de mișcări repetate, adică de uzura, ceea ce nu reflectă corect realitatea.

      Cartilajul reprezintă un strat subțire de fibre de colagen, care acoperă capetele oaselor ce formează articulația, având rolul unui «pneu» al articulației. În mod normal, este neted și elastic. Cartilajul nu are vase de sânge și se hrănește prin imbibiție. Un lichid articular, numit sinovial, pătrunde în ochiurile rețelei de fibre de colagen, hrănind celulele care reînnoiesc cartilajul, acționând și ca un lubrifiant. Asemenea unui burete, cartilajul se îmbibă, apoi eliberează lichidul sinovial prin presiuni exercitate asupra articulației, adică prin mișcare.

Astfel, cu cât articulațiile sunt mai utilizate, cu atât cartilajul este mai bine irigat și poate să se reînnoiască. Acesta este miracolul cartilajului: nu se uzează când este utilizat. Desigur că aici nu este vorba de o utilizare în condiții extreme, cum se întâmplă în cazul sportivilor sau al muncilor fizice dificile, care, dimpotrivă, prin traumatisme sau presiuni mecanice repetate și exagerate pot dăuna articulațiilor.


Legătura dintre alimentație și artroză

         Specialiștii s-au pus de acord asupra unor factori de risc în ceea ce privește artroza, însă cauzele procesului degenerativ întâlnit în această boală nu sunt pe deplin cunoscute. În ultimul timp se vehiculează tot mai multe teorii care pun în evidență legătura dintre alimentație și artroză.

         Una dintre ele, aparținând unui medic australian, susține că, la fel ca în cazul bolilor cardiovasculare, deteriorarea calității sângelui are un rol în producerea artrozei. Funcția de bază a sângelui, cea de transport a substanțelor utile, fiind alterată, osul subcondral (capătul osului situat sub cartilaj) nu mai primește nutrienții necesari, ceea ce duce la moartea celulelor osoase.

      Pot apărea modificări (fisuri, retracții ale osului), iar cartilajul, fiind o structură foarte fină, este afectat, chiar dacă aceste schimbări care au loc la capătul oaselor sunt minore. Baza de aderență — capătul osului — nemaifiind de calitate, cartilajul începe și el să se distrugă.

     Un alt fenomen despre care s-a observat că are o legătură cu apariția artrozei este glicolizarea proteinelor, proces în cursul căruia glucoza se leagă de proteinele din țesuturi, afectând buna funcționare a acestora. Studiile au arătat o legătură între gravitatea artrozei și nivelul ridicat al proteinelor glicolizate prezente în cartilaj.

       Desigur că deteriorarea proteinelor prin glicolizare depinde de reacția organismului la insulină (cazul diabetului), însă și alimentele consumate au un rol în accelerarea sau încetinirea acestui proces.

Fructele previn artroza, cartofii măresc riscul de boală

       Ținând seama de studiile de mai sus, specialiștii consideră că un regim alimentar care activează microcirculația sângelui și care împiedică procesul de glicolizare al proteinelor are un rol important în prevenirea sau chiar ameliorarea artrozei.

         Un studiu britanic realizat pe gemeni a scos în evidență faptul că un regim alimentar bogat în fructe (exceptând citricele) și în ceapă, usturoi, praz a fost eficient în prevenirea distrugerii osului subcondral prin creșterea calității sângelui și ameliorarea circulației la nivelul vaselor de sânge fine. Foarte dăunător în acest sens s-a dovedit consumul de cartofi prăjiți sau chiar și copți sau fierți.

         În ceea ce privește glicolizarea proteinelor în corp, pentru a diminua acest proces este indicată renunțarea la alimente fripte la grătar, la cartofi prăjiți, chipsuri, alune și migdale prăjite. Carnea și ouăle trebuie consumate cu moderație, iar în cazul cărnii este foarte bine ca aceasta să fie supusa unui proces de marinare (cu zeamă de lămâie sau oțet) înainte de a fi pregătită.

       Sunt indicate alimentele cu indice glicemic scăzut sau mediu (fasole, linte, mazăre, brânza proaspătă, mere, morcovi cruzi, prune, lapte degresat). De evitat sunt produsele îndulcite cu sirop de glucoză, produsele rafinate din făină albă și zahar si berea. Deosebit de folositoare s-au dovedit anumite suplimente alimentare pe bază de afine sau Gymnema sylvestris, o plantă specifică Indiei, care combate procesul de glicolizare al proteinelor.

       Un regim alimentar sănătos, prin care sa se evite alimentele grele, rafinate și prăjelile și care să privilegieze fructele și leguminoasele se dovedește foarte folositor în prevenirea artrozei, susțin specialiștii. Nu trebuie uitat rolul mișcării, îndeosebi plimbările și mersul pe bicicletă.

0 комментариев

:) :( ;) :o O:-) (muscle) (bee) :-D :-P :-$ (bye) (clap) (crazy) (curtsey) (dance) ]:-> 8-) (drink) (friend) (blum) :`( (hide) (rose) (y) <3 (help) :* (zzz) (music) (no) (party) (popcorn) (preved) (punish) (rofl) (rtfm) (tease) (thanks) :o

Оставить комментарий

Комментировать при помощи:
Только зарегистрированные и авторизованные пользователи могут оставлять комментарии.