Здоровье и красота
529

Dieta în concepţia tradiţională indiană

   Aflatăneindoielnic în „descendentă" directă a filosofiei hindu, medicina tradițională indiană devine cunoscută sub numele de „ayurveda", adica „știința de a trăi cât mai mult". Termenul utilizat este semnificativ și analizat după cuvintele ce îl compun, de vreme ce „ayur" reunește sensul de „sănătate" cu cel de „longevitate", iar „veda" este un termen cu conotații religioase, utilizat pentru cele mai importante texte ale hinduismului. Prin urmare, este evidență punerea în corelație directă a sănătatii cu o datorie sacră, de prima importanță.
    Medicina indiana era preocupată de maniera în care omul îți trăia propria viață, cu scopul declarat de a o prelungi, de a-și păstra sănătatea și vitalitatea cât mai mult timp posibil. Conceptul medical ca mijloc de prevenire, mai mult decât de vindecare, conduce în mod direct la accentuarea rolului dietei în renîtinerea sănătății.
 
   Cele mai multe dintre teoriile vedice afirmă că nu există dietă perfectă pentru toți oamenii, fiind necesar ca alimentația să fie individualizată, în funcție de necesitățile și particularitățile fiecaruia. Dezvoltând această idee, teoria ayurvedică consideră esențiali factori ca:
 
·         orarul meselor;
·         proporțiile dintre factorii nutritivi;
·         alimente complementare și antagoniste/contradictorii;
·         specificul individual;
·         necesitățile alimentare raportate la efortul depus.
 
    Fundamentală rămâne însă combinarea adecvată a gusturilor, în număr de șase în concepția indiană: dulce, acru, sărat, amar, picant (iute) și astringent. Fiind compuse din diferite combinații ale acestor gusturi, alimentele au, ca atare, proprietăți și efecte diferite.
 
 
   Că în toate marile sisteme medicale, la baza medicinei indiene se află o teorie umorală, care pleacă de la premiza că organismul uman este caracterizat prin cinci elemente fundamentale: APA, PĂMÂNT, FOC, VÂNT șCER.
 
1.     APA include sângele, limfa, țesutul adipos, serozitățile, țesutul conjunctiv (mucoasele), toate secrețiile, bila și urina.
2.     PĂMÂNTUL este reprezentat de oase, dinți, unghii și păr (fanere), mușchi, tegumente, tendoane, nervi, materii fecale.
3.     FOCUL este căldura corporală.
4.     VÂNTUL este simbolizat de respirație (care este, la rândul ei, diferențiataă în 5 clase).
5.     CERUL este simbolizat prin dimensiunile corporale.
 
 
  Pentru a atinge echilibrul necesar menținerii sănătății și nutriției optime, aceste elemente trebuie bine „cumpănite" prin consumul de alimente adecvate.
 
     Se consideră că ALIMENTELE DULCI mențin apa în organism, iar alimentele acre cuprind elementele foc și pământ, alimentele sărate rețin apa și focul, în timp ce alimentele picante inglobează vântul și cerul, alimentele astringente conțin vântul și pământul.
    E interesant de observat că noțiunea de „gust dulce" are, în concepția indiană, un sens diferit — și cu mult mai profund decât cel din gândirea europeană. Astfel, „ayurveda" stabilește că dulci sunt nu numai zahărul, mierea și fructoza din fructe, ci și glicogenul din carne, precum și glucidele din Fasole, Grâu, lapte și derivatele sale. Alături de acestea, orezul, porumbul, meiul, ovăzul, cartofulouăle sunt și ele considerate alimente dulci.
 
    Ele joacă un rol major în menținerea componentelor sângelui, a sistemului muscular și a țesutului adipos, a spermei și a apei vitale (adica esența finală a procesului metabolic).
    Tot alimentele dulci sunt cele carc mențin integritatea funcției sistemului nervos și a aparatului circulator; de asemenea, ele asigură procesele trofice necesare tegumentelor, favorizând vindecarea rănilor și a altor leziuni ale țesuturilor. Se mai susține că ar stimula creșterea în greutate, ar menține agilitatea și forța fizică, prelungind șansa de supraviețuire.
Se recomandă ca alimentele dulci să reprezinte 90% din volumul meselor zilnice.
 
   ALIMENTELE CU GUST ACRU măresc apetitul, ajutând organismul în digestia alimentelor și reglând peristaltismul intestinal.
   Ele sunt importante pentru stimularea proceselor metabolice și în special a activității cardiace. Ajută la creșterea greutății corporale și a forței fizice.
   Sunt considerate alimente de un acru pur lămâile, lămâile dulci și tomatele. Dulci-acrișoare sunt portocalele, ananasul, perele, prunele și piersicile. Alimentele acre, sub orice forma, ar trebui să reprezinte 3,5% din dieta zilnică.


       Gustul sărat al alimentelor provine din SARE. Se cuvine aici să facem o remarcă: există diferite tipuri de sare: sarea pură (NaO); sarea gemă (de mină); sarea de argilă; sarea extrasă din fructe.
Cele mai recomandabile sunt sarea gemă (de mină) și sarea marină.

      Sarea în organism este necesară deoarece mărește apetitul și favorizează digestia, fiind garantul unei bune funcționări a sistemului nervos. Tot sarea asigură o bună circulație sangvină, stimulând astfel troficitatea tegumentara și înlăturând trombozele.


Atentie! Conform nutriționiștilor din Extremul Orient, sarea nu trebuie să depăsșască o pătrime din 1% al cantității fiecărei mese.
 
    CONDIMENTELE conferă gustul picant, care are tot un rol stimulator în creșterea apetitului. De asemenea, alimentele iuți stopează creșterea anormală, transpirația excesivă, mărind capacitatea de eliminare a toxinelor. Totodată, favorizează metabolismul grăsimilor și inhibă reacțiile alergice.  În grupa condimentelor sunt incluse: ardeiul iute roșu, piperul negru, coriandrul, usturoiul și ghimbirul (gingiber sau ghimber, „zingiber orientale", foarte raspandit în Orient).
 
     ALIMENTELE AMARE stimulează și ele pofta de mâncare, prin creșterea secreției glandelor salivare și se pare că au un rol favorizant și asupra secreției glandelor endocrine (cu secreție internă). Reglează temperatura corpului și mențin plasticitatea tegumentară. Sunt ingrediente importante ale dietei pentru accelerarea metabolismului grăsimilor și epurarea („purificarea") sângelui. Active asupra paraziților intestinali, sunt indicate în combaterea imbolnăvirilor parazitare.
 
     În aceasta grupa se pot include atât condimentele amare, cum sunt tumericul, schinduful, semințele de chimion amar, nucșoara, precum și alimente amare propriuzise, ca sparangheiul, castraveții amari, pătrunjelul, menta.
Ponderea optimă a acestor produse în alimentație ar trebui să fie în jur de 1% din dietă zilnică.
 
     ALIMENTELE ASTRINGENTE au un rol important în refacerea țesuturilor și în troficitatea capilarelor; ele au rol stimulator asupra formării hemațiilor și a secreiei biliare.
Gustul astringent este de regulă asociat cu alte gusturi: astringent-dulce, astringent-acru, astringent-amar etc. De pildă, anumite soiuri și varietati de fasole, linte, portocalele, mazăre tânără, soia, bananele sunt combinații de dulce-astringent, iar majoritatea fructelor necoapte sunt acre-astringente.
    Concepția ayurvedică recomandă ca alimentele astringente să reprezinte aproximativ 5% din dieta zilnică.

         Din toate aceste exemplificări rezultă că o dietă echilibrată poate fi stabilită procentual după cele șase gusturi de bază. Se asigură astfel și menținerea echilibrului natural al celor cinci elemente constitutive de bază ale corpului uman (apa, pământul, focul, vântul și cerul),  și ca atare, sunt îndeplinite condițiile de menținere a stării de sănătate și de prelungire a vieții.
     În schimb, o dietă neechilibrată și în special abuzurile alimentare sunt factori cauzatori principali ai multor afecțiuni și chiar ai reducerii duratei de viață.
    Excesul de alimente dulci conduce la obezitate, la pierderea poftei de mâncare, la dezvoltarea multor boli metabolice (dintre care cea mai redutabilă este diabetul) și endocrine. Crește susceptibilitatea la unele boli infecțioase (guturai, gripă) sau la anumite afecțiuni ale aparatului urinar.
    Pe de altă parte, o alimentație ăaracă în glucide duce la pierderea greutății corporale și la instalarea unei astenii permanente.
       Dupa cum am arătat la început, există o gamă largă de alimente dulci. Ele trebuie însă proporționate în dietă, combinate cu celelalte alimente. Exemple de combinații optime sunt: cereale — carne,  cereale — produse lactate, lactate — vegetale.

       Excesul de sare în alimentație provoacă tulburări circulatorii, stări febrile, hemoragii, scăderea potenței sexuale, albirea sau/și caderea părului, hiperaciditate, acumulare excesivă de toxine în organism.
Lipsa sării în organism determină tulburări digestive, boli ale sistemului nervos și circulator, dureri musculare.
Alimentele acre în exces (fructele acre, vegetalele fermentate, murăturile, oțetul) pot provoca afecțiuni circulatorii, hepato-biliare, tulburări de troficitate ale mucoaselor, gută, astenie, scăderea marcantă a imunității.

     Folosirea inadecvată, în cantități insuficiente, a alimentelor acre va avea ca urmare instalarea disfuncțiilor digestive, a tulburărilor cardiace sau nervoase.
Alimentele picante în exces pot provoca impotență sexuală, amețeli, stări subfebrile sau febrile, tulburări nervoase. În schimb, consumul redus al alimentelor picante determină pierderea poftei de mâncare, cu perturbări ale creșterii pondero-staturale, chiar rulburari circulatorii.
Abuzul de condimente amare are drept consecință instalarea unei astenii marcate, cu tulburări nervoase. Pe de altă parte, înlăturarea condimentelor amare din alimentație duce la scăderea imunității și, implicit, la creșterea receptivității la infecții microbiene și virale, la parazitoze, la afecțiuni cutanate. Se observă, de asemenea, și o scădere accentuată a tonusului muscular.
Ingerarea exagerată de alimente astringente determină constipație, suferințe nervoase sau musculare (cu paralizie sau impotență funcțională), afecțiuni cardiace. Folosirea redusă a alimentelor astringente creează tulburări circulatorii și duce la scăderea timpului de coagulare a sângelui și la prelungirea duratei de vindecare a rănilor.
 
Teoria extrem-orientală a dietei echilibrate pe bază combinării adecvate a celor șase gusturi face mai clară înțelegerea fundamentală a relațiilor dintre corpul uman și dietă.
Pentru o mai bună clarificare a ideilor de mai sus, vom detalia câteva tipuri de dietă ayurvedică indicată în diverse afecțiuni.
 
 
 

via | tratamentalternativ.info

0 комментариев

:) :( ;) :o O:-) (muscle) (bee) :-D :-P :-$ (bye) (clap) (crazy) (curtsey) (dance) ]:-> 8-) (drink) (friend) (blum) :`( (hide) (rose) (y) <3 (help) :* (zzz) (music) (no) (party) (popcorn) (preved) (punish) (rofl) (rtfm) (tease) (thanks) :o

Оставить комментарий

Комментировать при помощи:
Только зарегистрированные и авторизованные пользователи могут оставлять комментарии.