Здоровье и красота
586

Ce știm despre hormonul melatonină

        Tot auzim vorbind despre melatonină, că este bine să folosești pastile, că nu este dăunător, dar ce este cu adevărat acest hormon, și ce acțiune are asupra organismului nostru?  Ea  este o substanță chimică produsă de către glanda pineală (o glandă mică localizată la baza creierului) și care e implicată în ‘semnalizarea’ timpului din zi ‘ sau a ‘momentului din an’, un fel de pacemaker cronologic sau 'Zeitgeber'. E sintetizată din aminoacidul triptofan,  reacție catalizată de două enzime (arilalkilamine N-acetiltransferaza și hidroxiindol-O-metiltransferază) și se găsește la toate ființele vii de la alge și până la oameni, la nivele care variază în cadrul ciclului nictemeral. E metabolizată rapid în ficat.

Sinteza
          E produsă de pinealocitele din glanda pineală, precum și la nivelul retinei sau tractului digestiv. Producerea și eliberarea de melatonina e stimulată de întuneric (putem spune că melatonina e expresia chimică a perceperii întunericului de organism) și e inhibată de lumină.
          Informația legată de prezența întunericului sau a luminii care este transmisă de la retină la glanda pineală prin intermediul nucleului suprachiasmatic din hipotalamus și a sistemului nervos simpatic. În timpul orelor cu lumină, celulele receptoare de la nivelul retinei sunt hiperpolarizate și inhibă eliberarea de norepinefrină. La apariția întunericului aceste celule eliberează norepinefrina și activează intreg sistemul.
          Melatonina mai poate fi produsă și la nivelul măduvei osoase, limfocitelor sau celulelor epiteliale și de cele mai multe ori concentrația hormonului în aceste celule e mai mare decât cea din sânge.
Interesant e că melatonina e sintetizată și de unele plante, spre exemplu orezul.

         Nivelul acestui hormon numit și „hormonul întunericului înregistrează variații și în timpul nopții. El începe să crească la apariția întunericului, atinge vârful maxim de producție între 2 și 4 dimineața și scade în a două jumătate a nopții.
        Până în cadrul istoriei recente a umanității, oamenii care locuiau în cadrul climei temperate erau expuși până la 18 ore de întuneric în timpul iernii. În perioada modernă, sursele artificiale de lumină au redus durata la 8 ore sau chiar mai puțin. Chiar și nivelele reduse de lumină pot afecta producerea melatoninei, în timp ce supra-iluminarea o poate inhiba (lumina albastră afectează cel mai mult sinteza hormonului).
             De asemenea, producerea de melatonină se diminuează odată cu inaintarea în vârstă, încă înainte de perioada de adolescența.

Rolurile melatoninei:

1. Antioxidant. Cercetările efectuate au demonstrat că melatonina are numeroase efecte benefice în timp asupra organismului. Este unul dintre cei mai puternici antioxidanți descoperiți vreodată, cu o eficacitate mai mare în combaterea radicalilor liberi decât vitamina C, vitamina E sau beta-carotenul. Melatonina este, probabil, singurul antioxidant capabil să pătrundă în fiecare din celulele organismului, reducând astfel distrugerile provocate de radicalii liberi. Spre deosebire de alți antioxidanti, melatonina nu suferă un ciclu redox, deci nu are abilitatea moleculară de a suferi reduceri și oxidări reversibile și succesive.
             Melatonina, odată oxidată, nu mai poate fi redusă la starea anterioară, astfel încât în urma reacției cu radicalii liberi are capacitatea de a forma produși finali stabili. Deci, putem spune că face parte din categoria antioxidanților „terminali” sau „de sacrificiu”.

2. Reglează  sistemul endocrin. Una din cele mai importante proprietăți ale melatoninei constă în revitalizarea întregului sistem endocrin, așa cum a demonstrat în experimentele sale cercetătorul elvețian Walter Pierpaoli. Melatonina controlează eliberarea hormonilor sexuali feminini, precum și declanșarea ciclului menstrual sau a menopauzei. Scăderea secreției de melatonină poate semnaliza sistemului endocrin producerea unor cantități mai mici de hormoni sexuali, ceea ce conduce la scăderea interesului pentru actul sexual și, în timp, la atrofierea organelor sexuale.

3. Efecte asupra sistemului imun. Unul dintre domeniile noi cele mai interesante ale cercetărilor efectuate asupra melatoninei constă în studiul efectelor acesteia asupra sistemului imunitar. Rezultatele evidențiază că melatonina crește capacitatea de apărare a organismului,acționând la nivelul receptorilor (MT1 and MT2), exprimați de celulele imunocompetente., determinând sinteza de citokine (interleukina 2).

4. Reglarea ceasului biologic.  Trebue de știut că melatonina reglează ceasul biologic al organismului, utilitatea sa manifestându-se, în primul rând, la persoanele care suferă din cauza decalajului de fus orar, precum și la cei care suferă de tulburări de somn sau insomnie.

5. Crește frecvența somnului cu vise. Expertul în somn dr. Chris Idzikowski consideră că melatonina reprezintă o modalitate a creierului de a transmite organismului informații referitoare la faptul că noaptea este cea mai indicată pentru eliminarea toxinelor acumulate în organism. Se pare că doze crescute de melatonină cresc frecvența somnului cu vise și durata fazei REM.  Unele droguri (LSD sau cocaina) stimulează sinteza de melatonină, iar altele de tipul halucinogenelor acționează la aceleași zone ca și melatonina.

           Pe lângă efectele sale obișnuite, melatonina are și o o serie de indicații medicale, unele aflate sub semnul întrebării:
  •  Reduce efectele ischemiei
Deși acest efect nu a fost testat încă la oameni, se pare că melatonina la șoareci, reduce distrugerea tisulară produsă de ischemia cerebrală sau cardiacă.
  •  Tratarea osteoporozei
Acest hormon stimulează osteoblastele. Studiile actuale încearcă să realizeze o legătură între nivelul scăzut de melatonină la femei după menopauză și declanșarea osteoporozei.
  •  Depresie și anorexie
Nivele scăzute de melatonină apar la cei cu anxietate, anorexie și depresie, precum și la cei care suferă de depresie toamna și iarna. Aceasta se datorează  scăderii duratei luminii naturale.
  • Cancer de sân sau prostată
Câteva studii sugerează că scăderea melatoninei este un factor de risc pentru producerea cancerului de sân (femeile care au cancer de sân au un nivel al melatoninei mai scăzut decât femeile sănătoase). În urma experimentelor sa constatat că nivele scăzute de hormon favorizează proliferarea unor celule, în timp ce nivele ridicate o scad.
         Un aspect interesant prezentat în cadrul unui studiu ce includea un număr redus de femei ce aveau cancer de sân e că, administrarea de melatonină cu 7 zile înainte de începerea chimioterapiei previne aparitia trombocitopeniei, una din complicațiile comune ale chimioterapiei. Rezultate bune sau obținut prin asocierea Tamoxifenului cu melatonină.
  •  Sarcoidoza
Se utilizează melatonina pentru tratamentul sarcoidozei, mai ales când aceasta nu răspunde la tratamentul cu steroizi.
  • Artrita reumatoidă
La cei care sufereau de artrită reumatoidă, tratați cu indometacin și care aveau în prealabil asociate nivele scazute de melatonină, sa constat creșterea acestui hormon, fapt explicat prin asemănarea structurală chimică a celor două substanțe (melatonina și indometacin).
  •  Epilepsie
Foarte controversat e rolul melatoninei în tratamentul epilepsiei: unii susțin că administrarea ei reduce numărul crizelor, iar alții că ar determina chiar intensificarea acestora.
  • Arsuri solare
Melatonina conținută în diverse creme, loțiuni și asociată cu vitamina E ar reduce leziunile provocate de radiațiile ultraviolete la nivelul pielii.
  • Encefalită virală
Asocierea terapiei cu melatonină scade posibilitatea de producere a complicațiilor post encefalită.
  • Boala Alzheimer
La șoareci, hormonul a scăzut rata de hiperfosforilare a proteinelor, hiperfosforilare care determină producerea de degenerescențe neurofibrilare implicate în mecanismul de apariție a bolii Alzheimer.
        După cum se vede melatonina este un hormon destul de controversat. Unii l-au numit chiar ‘homonul uitării’, alții susțin că el de fapt favorizează procesul de memorare. De necontestat rămâne rolul acestuia în declanșarea somnului și reglarea ritmului biologic.
     
 

via | medicalstudent.ro

1 комментарий

avatar
Stiu ca tinerii isi deregleaza somnul din cauza ca stau mult la calculator. Iluminarea prea puternica a calculatorului aduce la scaderea de melatonina
0
:) :( ;) :o O:-) (muscle) (bee) :-D :-P :-$ (bye) (clap) (crazy) (curtsey) (dance) ]:-> 8-) (drink) (friend) (blum) :`( (hide) (rose) (y) <3 (help) :* (zzz) (music) (no) (party) (popcorn) (preved) (punish) (rofl) (rtfm) (tease) (thanks) :o

Оставить комментарий

Комментировать при помощи:
Только зарегистрированные и авторизованные пользователи могут оставлять комментарии.