Образование и культура
1077

Raspunsul stiintific la intrebarea "De ce trebuie sa cheltuim banii pe experiente, nu pe lucruri?"


Banii reprezinta, pentru majoritatea dintre noi, o resursa limitata, asa ca marea provocare este modul in care ii cheltuim, astfel incat sa nu fim intr-o continua cautare a starii de fericire.

Atunci cand cheltuim bani, facem o presupozitie logica: un obiect va dura mai mult si ne va face fericiti pentru o perioada mai mare de timp decat o experienta precum un concert sau o vacanta. Potrivit unor studii recente, gandim complet gresit, noteaza Fastcoexist.com.

“Unul dintre dusmanii fericirii este familiarizarea. Cumparam lucruri pentru a fi fericiti, si ne reuseste. Dar doar pentru o anumita perioada. Lucrurile noi sunt captivante la inceput, dar apoi ne obisnuim cu ele”, spune Thomas Gilovich, profesor de psihologie la Universitatea din Cornell, SUA, care studiaza asocierea dintre bani si fericire de doua decenii.

In loc sa cumparam ultimul iPhone sau un BMW nou, Gilovich sugereaza ca vom fi mult mai fericiti daca vom cheltui bani pe experiente precum expozitii de arta, activitati in aer liber, invatarea pentru o noua calificare sau calatoriile.

Cu bani poti cumpara fericire, dar doar pana la un punct. Profesorul de psihologie a studiat felul in care familiarizarea/adaptarea afecteaza fercirea. Mai multi participanti la studiu au vorbit despre gradul lor de fericire atat in privinta obiectelor achizitionate, cat si in ceea ce priveste experientele cumparate.

Initial, nivelurile de fericire erau asemanatoare, insa de-a lungul timpului, nivelul de satisfactie a participantilor la studiu in legatura cu lucrurile pe care le cumparasera a coborat din ce in ce mai mult. In paralel, nivelul de satisfactie in legatura cu experientele pe care au cheltuit bani a urcat.

E contra-intuitiv ca un obiect fizic pe care il poti pastra mult timp nu te mentine atat de fericit precum o experienta unica pe care ai facut-o la un moment dat in viata ta. In mod ironic, simpla prezenta a unui obiect lucreaza impotriva obiectului respectiv, care se va pierde in fundal, devenind parte a normalului de zi cu zi.

Pe de alta parte, in timp ce fericirea conferita de achizitiile materiale paleste cu timpul, experientele prin care am trecut devin parte integranta din identitatea noastra.

“Experientele sunt o parte mult mai mare din noi insine decat bunurile materiale pe care le detinem. Poti sa-ti iubesti pur si simplu lucrurile cu care te inconjori. Poti chiar sa crezi ca o parte din identitatea ta este conectata cu acele lucruri, dar ele oricum raman separate de tine. De cealalta parte, experientele chiar sunt parte din tine. Cu totii suntem suma experientelor noastre”, explica Gilovich.

Unul din studiile conduse de profesorul american au aratat ca daca oameni au avut o experienta despre care cred ca i-a afectat in mod negativ, odata ce incep sa vorbeasca despre asta, perceptia lor in legatura cu acea experienta se schimba mult in bine.

Cum se explica fenomenul? Ceva care a fost stresant sau infricosator in trecut poate deveni o poveste amuzanta pe care o poti spune si altora. Mai mult, odata cu trecerea timpului, acea experienta va fi considerata una nepretuita, care a contribuit la construirea caracterului.

Un alt motiv ar fi ca experientele ne conecteaza mult mai mult cu alte persoane decat “consumul” acelorasi lucruri. Te vei simti mult mai legat de cineva cu care ai petrecut o vacanta peste hotare decat de cineva care se intampla sa aiba acelasi televizor 4K pe care il ai si tu.

Consumam experiente in mod direct cu alte persoane. Dupa ce acele persoane nu mai sunt prezente in viata noastra, sunt parte a povestilor pe care le vom spune si altora.

Chiar si atunci cand cineva nu a fost cu tine cand te-ai bucurat de o anumita experienta, veti fi legati daca ati facut amandoi, in momente diferite, acelasi traseu pe un munte greu de escaladat.

via | http://www.dailybusiness.ro

0 комментариев

:) :( ;) :o O:-) (muscle) (bee) :-D :-P :-$ (bye) (clap) (crazy) (curtsey) (dance) ]:-> 8-) (drink) (friend) (blum) :`( (hide) (rose) (y) <3 (help) :* (zzz) (music) (no) (party) (popcorn) (preved) (punish) (rofl) (rtfm) (tease) (thanks) :o

Оставить комментарий

Комментировать при помощи:
Только зарегистрированные и авторизованные пользователи могут оставлять комментарии.