Экономика и финансы
495

Efectul Pygmalion



Povestea lui Pygmalion

Pygmalion era un rege din Cipru. Deznădăjduit că nu găsea o femeie așa cum își dorea el, hotărăște că nu se va căsători niciodată și se apucă să sculpteze în fildeș idealul său feminin. Statuia ieșită din mâinile lui e atât de frumoasă, așa de perfectă că Pygmalion se îndrăgostește de ea. O numește Galatea.

Pygmalion începe să o roage cu cel mai mare foc pe Afrodita, zeița Iubirii, să îi aducă pe cineva la fel de minunat. Rugile și pasiunea cu care Pygmalion se îndrăgostise de Galatea o impresionează pe zeiță, care îi dă viață statuii. Așa cum se întâmplă mereu, cei doi trăiesc fericiți până la adânci bătrâneți. Cum altfel?
Profețiile se autoîmplinesc

Un faimos experiment a arătat puterea nebănuită a profețiilor. Într-o școală elementară, cercetătorii au ales aleatoriu câțiva copii și le-au comunicat profesorilor acestora că respectivii copii au un IQ mult peste medie, deci să se aștepte numai la lucruri grozave de la ei. După numai un an performanțele școlare ale copiilor prezentați drept mici genii s-au îmbunătățit uimitor de mult, aceștia fiind acum cei mai buni copii din școală.

De ce s-a întâmplat asta? Profesorul Robert Rosenthal explică: atunci când li s-a comunicat faptul că unii copii sunt mai buni decât alții, prin comportamentul lor profesorii au facilitat reușitele copiilor respectivi. Probabil că le-au acordat mai multă atenție, i-au încurajat mai mult și prin semnale conștiente sau inconștiente le-au transmis mesajul că au încredere în potențialul lor, că sunt făcuți pentru succes.

Ideea e că acești elevi s-au descurcat mai bine doar pentru că asta se aștepta de la ei. Efectul Pygmalion e atât de puternic pentru că nu presupune doar laude ocazionate de un eveniment de succes. Secretul sau sta în atmosfera generală de încredere în potențialul unei persoane, în miile de moduri subtile prin care o transmitem.

Lipim etichete

Atunci când învățăm ceva nou, prima noastră reactie este de asociere – încercăm să vedem cu ce anume seamănă informația nouă din ceea ce știm deja. Practic, îi lipim o etichetă ca să o recunoaștem ulterior și să o accesăm mai ușor. E normal să lipești etichete, e o parte a procesului de socializare, de cunoaștere a lumii care ne înconjoară.

La fel facem și cu omuleții din jurul nostru: îi etichetăm în funcție de ce impresie ne fac. Când ne plac, ei simt asta și fac numai lucruri bune. Iar noi închidem cercul și concluzionăm că sunt tare buni. Atunci când nu ne plac, suntem ostili și închiși iar asta se simte. Ei se vor comporta în consecință și ne vor întări părerea inițială.

Efectul Pygmalion asta înseamnă: lipirea unei etichete pe care celalalt o internalizează. Îndeplinește profeția și devine pe atât de bun pe cât se așteaptă de la el. Elevii de la care se așteaptă o performanță excepțională o vor avea iar într-o echipă membrii vor avea exact rezultatele pe care liderul sau managerul le așteaptă.

Cum aplici

Efectul Pygmalion este folosit foarte mult ca metodă de management. Ai o echipă sau doar un subordonat. Crezi în ei, le arăți asta și le-o spui.

Când au un succes, le spui că tu te așteptai la așa ceva. Pe un ton natural, pentru că ei să nu perceapă cuvintele tale drept manipulare, presiune sau condiționare (probabil ai mai auzit genul de exprimare “și știm că X o să facă o treabă bună”, prin care se pune pe umerii bietului X o piatră mare-mare).

De fapt, poate că ești doar pe o poziție executivă. Chiar și așa poți folosi Efectul Pygmalion, crezând în bunele intenții și în abilitățile deja demonstrate sau pe cale de a se dezvolta ale colegilor tăi. Până și tu ajungi să crezi ceva dacă îl auzi repetat de suficiente ori. Și mai ales când îl simți. De ce alții nu ar funcționa pe același principiu?

Unele echipe sunt mai mici și mai dragi: fratele sau sora ta, iubitul sau iubita ta, familia, grupul de prieteni. Datorită apropierii mai mari, intimității, timpului mai îndelungat petrecut împreună, Efectul Pygmalion are mediul perfect pentru a se face simțit. Pentru că și părerile tale contează mult mai mult aici. Așa că incurajează, laudă gesturile frumoase și crede în ei din tot sufletul. Asta se va vedea.

0 комментариев

:) :( ;) :o O:-) (muscle) (bee) :-D :-P :-$ (bye) (clap) (crazy) (curtsey) (dance) ]:-> 8-) (drink) (friend) (blum) :`( (hide) (rose) (y) <3 (help) :* (zzz) (music) (no) (party) (popcorn) (preved) (punish) (rofl) (rtfm) (tease) (thanks) :o

Оставить комментарий

Комментировать при помощи:
Только зарегистрированные и авторизованные пользователи могут оставлять комментарии.